travelmatszczecin

Przejdź do treści

Menu główne:

TRANSLATOR


                            Baszta w Żninie



Żnin i Żnińska Kolejka Wąskotorowa.


Pogoda „ podła, „ w więc łącząc przyjemne z pożytecznym w oczekiwaniu na poprawę pogody zwiedzamy Muzeum Ziemi Pałuckiej w Baszcie.

Na żnińskim rynku Wieża ratuszowa z XV w., nazywana potocznie Basztą, (choć nigdy nie pełniła funkcji obronnej), od wieków jest symbolem Żnina. W średniowieczu w ceglanym budynku mieścił się ratusz – siedziba władz miejskich. Do pięciokondygnacyjnej wieży przylegał początkowo drewniany budynek, w którym pracowali urzędnicy miejscy. Spłonął on jednak w czasie pożaru, który nawiedził Żnin w XVII wieku. Również sama Baszta ucierpiała w ogniu i po pożarze obniżono jej wysokość o jedno piętro.
Baszta, jako najstarszy świecki zabytek miasta, stała się pierwszą siedzibą utworzonego w latach
60-tych XX w. Muzeum Ziemi Pałuckiej. Obecnie we wnętrzach średniowiecznej wieży prezentowana jest ekspozycja dotycząca wielowiekowej historii Żnina. Przeprowadzony na początku 2009 r. remont na nowo przywrócił wystrojowi obiektu gotycki charakter. Szczególny klimat tego miejsca podkreślają dodatkowo stylowe, wzorowane na gotyckich, meble oraz muzyka. Na drugim piętrze odtworzona została sala narad średniowiecznych rajców miejskich. Na dwóch pozostałych piętrach prezentowane są wystawy dotyczące znalezisk archeologicznych oraz wybitnych ludzi Żnina. Na najwyższej kondygnacji wieży znajduje się mechanizm zegara z XVIII w. oraz dzwon ozdobiony napisem upamiętniającym pożar miasta w 1751 roku, plakietami z wizerunkiem św. Wacława oraz herbem Żnina.



            Żnin - Żnińska Kolej Wąskotorowa



Spacer po Żninie i udajemy się na dworzec Żnińskiej Kolejki Wąskotorowej.

Kolej wąskotorowa w Żninie powstała
120 lat temu. Powołana została na mocy ustawy parlamentu pruskiego z 1892 roku. W latach 1892 – 1893 Sejmik powiatowy ostatecznie uchwalił budowę linii wąskotorowej o szerokości toru 600 mm. Budowie wąskich torów sprzyjały stosunkowo niskie koszty budowy i eksploatacji takiej linii. Kolej przeznaczona była do przewozu płodów rolnych i innych towarów do stacji kolei normalnotorowej w Żninie, buraków do żnińskiej cukrowni oraz do transportu pasażerskiego. W latach 50-tych XX w. przewozy pasażerskie, z uwagi na otwierane w pobliżu linie autobusowe PKS, systematycznie malały. Dlatego też w 1962 r. (po 78 latach) zdecydowano się całkowicie zamknąć ruch osobowy. Jednak otwarcie w roku 1972 Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji oraz wzrastający ruch turystyczny skłoniły PKP do uruchomienia w sezonie letnim przewozów na trasie ŻNIN – WENECJA – BISKUPIN – GĄSAWA (odcinek o długości 12 km).
W marcu 2002 r. Powiat Żniński wraz z Gminą Gąsawa, po przejęciu mienia PKP S.A. kolejki wąskotorowej, utworzył Żnińską Kolej Powiatową Sp. z o.o. w Żninie. Kolejka wąskotorowa stanowi niewątpliwą atrakcję turystyczną Pałuk oraz Województwa Kujawsko – Pomorskiego. Przejazd nią, obok wizyty w Muzeum Archeologicznym w Biskupinie, Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji czy też Muzeum Ziemi Pałuckiej w Żninie, stanowi obowiązkowy element każdego pobytu na terenie Pałuk.
Przejazd kolorową kolejką jest niezapomnianą atrakcją nie tylko dla dzieci. Dźwięk stukoczących kół, charakterystyczne dla pociągu kołysanie oraz możliwość podziwiania z okien typowych pałuckich krajobrazów pokrytych szachownicą pól sprawia, że kolejka jest najpopularniejszym środkiem lokomocji łączącym atrakcyjne turystycznie miejscowości – Żnin, Wenecję, Biskupin i Gąsawę.

                                                        

Michał Krajnik i Zbyszek Mat


Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego